fredag den 6. juni 2014

Vegan Swaps

Veganske swaps der er til at finde i Danmark

Efter jeg blev veganer har jeg set og oplevet forskellige ting jeg har måtte bytte ud fra vegetarisk til vegansk, men har også oplevet min families oplevelse med, det at jeg nu er veganer. Håber I kan bruge det :)
Så hvis tanken " Hvad skal jeg nu servere til hende/ ham veganeren" eller " Gad vide hvad jeg kan bytte min æg eller mælk til" så er dette for dig. :)

Her er nogle eksempler på Swaps, som jeg har gjort og som kan findes i Rema1000, Irma eller Netto samt helskostbutikker.

Kød erstatninger
De fleste kender nok de vegetariske kød erstatninger, men der findes skam også nogle veganske muligheder
fx.

 - Vegansk Kebab kød, men som desuden også smager godt bare, som en gryderet.


- Et andet produkt er specielt godt til "kødsovs" og det er produktet Soya4You


 - Et sidste og 3. byt, som jeg bruger er selvfølgelig Tofu. Tofu har næsten ingen smag og kan derfor marineres og tilpasses til den ret man vil lave.


Oste erstatinger.
Jeg personligt har ikke haft de bedste oplevelser med vegansk købeost fra DK i hvert fald ikke med smelte ostene, men smøre ostene er udemærket.

Det nemmeste er at lave smøreostene selv - gerne af cashewnødder eller pinjekerne.
Et andet byt er ostene fra creamy smooth, som laver nogle ret gode smøreoste.

Hvis du vil lave ost selv, så få fat i Gærflager der giver en god ostesmag i sovser eller lignene.
Vil ikke anbefale nogle smelte oste, da jeg ikke selv har prøvet nogle gode nok endnu.

Mælke erstatninger
De fleste kender nok de mange mælke erstatninger, men alligevel lige nævne mine farvoriter.

 Soya vanilje mælken er jeg selv rigtig vild med.Den kan nok mest samlignes med en almindelig sødmælk.
 Vanilijemælken er den blå helt til højre. Kakaomælken er god til chokoladekage eller til en drikkesnack :P

Der findes også rismælk, men er personligt ikke så vild med denne.
Til sidst er der mandel/ nødde mælken, som også er utrolig nem selv at lave.

Is
Så blev det endelig sommer og med sommeren kommer isen og hvad skal vi så have?
Heldigvis er der nu kommet en masse veganske is og her er mine farvoriter:

Mærket Go´is laver nogle fantastiske is og fra dette mærke er mine farvoriter Mangoisen og Nougat/chokolade isen

Et andet godt bud er Tofuline mærket, som nu også lavet pindeis, hvilket jo er perfekt her til sommer.
Mine farvoriter er Chokoladen og pindeisen. Pindeisen smager af vanilje/ bærsmag. Skal siges at de har flere pindeisvarianter, men har ikke kunnet finde dem i DK endnu - Men vil lave en review så snart jeg har smagt dem.







Ingen kommentarer:

Send en kommentar