mandag den 8. juli 2013

frugt frugt frugt

Så er sommeren over os og alle de lækre, tropiske frugter vælter frem i et stort lækkert frugtorgie.

Jeg vil denne sommer prøve så mange forskellige frugter som muligt og skrive om hvad jeg synes om dem, men nu er det jo Danmark så der kommer nok ikke nogen frugter I ikke kender ;) Men man kan da håbe!

Jordbær


Hvem elsker ikke de store, dejlige og søde danske jordbær - mums siger jeg bare lige :P Men jeg vil dog lige sige at man virkelig skal tænke sig om før man bare køber dem, for hvis de bare er en smule umodne så synes jeg ikke de smager særligt godt. Så gå efter den dybe, sexede røde farve, den sødeste duft og hvordan de andre i boksen ser ud.






Bananer

Åh de bananer :) de sjove, omdiskuterede bananer. Mange jeg kender vil helst have deres bananer helt gule og nogle endda lidt grønne, men der må jeg altså sige STOP! Bananer og generelt alt frugt skal først spises når de er helt modne. Det er der, de har mest næring, mest sødme og umodne frugter, især bananer, kan være sværere for tarmen at fordøje. Vælg nu derfor de bananer med lidt brune pletter på eller lad dem ligge hvis de endnu ikke er så modne. Hvis du skulle være gået hen og have købt for mange bananer - eller at en banan er blevet for dårlig til at du vil spise den - så pil bananen og lig den i fryseren. Frosne eller halvfrosne bananer er geniale til smoothies eller hjemmelavet is, da de giver en form for fasthed og kan klistre de andre frugter sammen til en stor dejlig blanding. Har selv nogle bananer liggende i min fryser lige nu.


Appelsiner

De store dejlige og søde vitaminbomber, som vi flittigt blev opdragetmed.
"Så lille skat drik nu din appelsinjuice, fuld af gode vitaminer" :D
Og ja, der var da noget om det, men hvorfor det lige var appelsinerne der skulle få æren ved jeg ikke, men måske I kan hjælpe med dette spørgsmål. Så vidt jeg har forstået har alle frugter - især rå frugter - alle de vigtigste vitaminer os mennesker har brug og hold nu op hvor smager de da også lækkert! Deres sødme og friskhed blandet med den lidt syrlige fornemmelse - det er jo nærmest en hel dessertret for sig selv.
Når I nu shopper de lækre appelsiner så husk følgende: jo større jo bedre, en dyb orange farve, en ikke for blød konsistens og til sidst den aller sødeste duft I kan forestille jer.
Jeg vil gerne foreslå appelsinerne fra mærket Premium, synes personligt de er de lækreste og som regel også de største. Desværre er de også noget dyrere, men man siger jo kvalitet frem for kvantitet.

Dette var de 3 første frugter jeg ville rose i denne uge - senere kommer de næste 3 og sådan vil jeg fortsætte hele sommeren, til jeg har været rundt om alle frugter man kan købe i Danmark.

God sommer allesammen og nyd nu de lækre frugter

2 kommentarer:

  1. Fin blog - jeg skriver selv en vegetarblog, tjek den ud hvis du har lyst :)helsematilde.dk!

    SvarSlet
  2. Hej Mathilde

    Tak for det.

    Lyder spændende vil jeg da helst sikkert lige se på. :)

    SvarSlet